Perhekahvilaohjaajana tapaat ihania ihmisiä ja perheitä!

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Vapaaehtoisena voit toimia myös perhekahvilassa, ja vapaaehtoiset ohjaajat ovatkin perhekahviloiden avainhenkilöitä. Perhekahvilat ovat kohtaamispaikkoja, joissa tutustutaan paikkakunnan muihin, samassa elämäntilanteessa oleviin vanhempiin. Samalla lapset saavat ikäistään leikkiseuraa. Perhekahvilat toimivat suurimmaksi osaksi vapaaehtoisvoimin. Vapaaehtoisen ohjaajan tehtäviä ovat:

• Ovien avaus
  • Kahvin keittäminen
  • Uusien ja vanhojen kävijöiden toivottaminen tervetulleeksi. Ystävällinen vastaanotto on tärkeä, jotta tulija tuntee olevansa tervetullut.
  • Toiminnan suunnittelu yhdessä vanhempien kanssa. Tarkoitus ei ole, että perhekahvilaohjaaja on ohjelma-automaatti, vaan juttuja mietitään yhdessä.

Perhekahvilaohjaajan tehtävää voi jakaa, ja yhdessä paikassa voi toimia useampi vapaaehtoinen. Pyydä vaikka kaveri mukaan ohjaajaksi kanssasi!

Pienet lapset eivät ole vaatimus ohjaajalle, vaan esimerkiksi eläkeläinen voi toimia perhekahvilan ohjaajana. Ohjaajat saavat tukea ja ohjausta. Tarjolla on oppaita, piirin koulutuksia ja koordinaattorin tuki.

Perhekahvilassa jutellaan ja kahvitellaan, leikitään lasten kanssa tai kuullaan asiantuntija-alustuksia. Kahvilat kokoontuvat erilaisissa kerhotiloissa, neuvoloissa, päiväkodeissa tai leikkipuistoissa. Perhekahvilat ovat yleensä avoinna aamupäivisin, 1–2 kertaa viikossa, pari tuntia kerrallaan.

Perhekahvilatoimintaa järjestävät MLL:n Hämeen piirin paikallisyhdistykset.

Ota yhteyttä ja kysy lisää Lauralta!

Laura Räisänen
Koordinaattori

Perhekeskustoiminta ja
Paikallisyhdistysten tuki
laura.raisanen(at)mll.fi

Tulevat koulutukset:

Perhekahvilaohjaajan verkkokurssi

Seuraava perhekahvilaohjaajan verkkokurssi (1 op) järjestetään syksyllä 2023. Verkkokurssi on kokonaisvaltainen perehdytys MLL:n perhekahvilaohjaajille. Koulutus vahvistaa myös kokeneiden ohjaajien osaamista sekä antaa eväitä hallituksen perhekahvilavastaavan tehtävään.

Opitaan yhdessä!

Kurssilla tutustutaan MLL:n perhekahvilan toimintaperiaatteisiin ja pohditaan omaa roolia perhekahvilan ohjaajana. Saat kurssilta sekä tietoa että käytännön ideoita. Kurssin tavoitteena on innostaa ja antaa valmiuksia perhekahvilan ohjaamiseen ja kävijöiden kanssa toimimiseen.

Perhekahvilaohjaajien verkkokurssilla pääset jakamaan ajatuksia muiden ohjaajien kanssa. Kurssi perustuu keskusteluihin, vertaisilta oppimiseen ja yhteistoiminnallisuuteen.

Koulutus toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä. Kurssi on kestoltaan viisi viikkoa ja etenee yhteisen aikataulun mukaisesti. Voit kuitenkin sovittaa keskusteluihin osallistumisen omaan päivärytmiisi sopivaksi.

Palautteita aikaisemmilta kursseilta:

”Mielenkiintoinen ja selkeä kurssi perhekahvilan toiminnasta sekä ohjaajana olemisesta”

"Kurssin ansiosta ymmärrän paremmin minkälainen merkitys perhekahvilatyöllä on. Sain myös ideoita niin kohtaamistilanteisiin, ohjelmasisältöihin, yhteistyökuvioihin, kuin tarjoilu- ja tilamuutoksiin. Kiitos!"