MLL:n hoitaja Anni työstä lasten parissa: "On ihana nähdä heidän riemunsa, kun seuraavan kerran tavataan"

14.9.2023

Anni on toiminut MLL:n hoitajana melkein kaksi vuotta. Kysyimme häneltä miltä nämä pari vuotta hoitajana ovat tuntuneet, mitä hän on oppinut ja mikä on ollut työssä kaikkein parasta.

Miten sinusta tuli MLL:n hoitaja?

- Olin miettinyt, että minua kiinnostaisi opiskella kasvatusalaa ja huomasin ilmoituksen MLL:n lastenhoitokurssista. Ajattelin, että sen kautta saisin kokeilla kasvatusalaa ja saisin työkokemusta, joten päätin ilmoittautua mukaan.

Millainen kurssi oli?

- Kurssi kesti noin 4 kk, jonka aikana oli luentoja ja myös työharjoittelu perheen kanssa. Kurssilla oli mukava tutustua muihin hoitajiin ja lastenhoidon koordinaattoreihin.

- Meidät osallistujat laitettiin myös itse miettimään, miten erilaisissa tilanteissa kuten esimerkiksi tapaturmatilanteissa toimitaan. Tämä antoi mielestäni hyviä työkaluja ennakkoon siihen, mitä erilaisissa tilanteissa kannattaa tehdä. Lisäksi kurssiin sisältyi esimerkiksi leikkejä ja siellä kerrottiin myös erilaisista perheistä. Koin, että kurssi oli tosi kiva ja siitä sai hyvät perusteet hoitajana toimimiseen. Olin itse silloin vielä lukiossa ja sain kurssista myös opintopisteitä opintoihini.

Millaista on olla MLL:n hoitaja?

- Hoitajat laittavat itse aktiivisesti Elastenhoito-sivuston kalenteriin omia vapaita työaikoja ja sen jälkeen odotetaan perheiltä vastauksia. Uusien perheiden kanssa sitten yleensä soitellaan ensin ja tutustutaan vähän etukäteen.

- Hoitokeikat ovatkin sitten perus arjen askareita lasten kanssa kuten syömistä, pukemista ja ulkona käymistä. Samalla pääsee tutustumaan lapsiin ja välillä myös vanhempiin. Toiminta on hyvin perus arkea, eli ei sen kummempaa.

- On todella ihanaa, kun alussa kun menee perheeseen, niin lapset voivat olla tosi ujoja. Loppua kohden he alkavat kuitenkin avautua ja sitten jopa harmittaa, kun minun täytyy lähteä. Tutuissa perheissä lapset alkavat kyselemään, että milloin tulen uudestaan ja on ihana nähdä heidän riemunsa, kun seuraavan kerran tavataan.

Mikä on parasta hoitajana toimimisessa?

- Mun mielestä kyllä kaikki hoitokerrat ovat olleet tosi kivoja. Ei ole ollut kertaakaan sellaista tapaamista, mistä en olisi tykännyt. Kaikki lapset ovat tosi erilaisia ja ihania ja heidän kanssaan on todella kivaa touhuta.

- Se tulee mieleen, että on todella ihanaa, kun alussa kun menee perheeseen, niin lapset voivat olla tosi ujoja. Loppua kohden he alkavat kuitenkin avautua ja sitten jopa harmittaa, kun minun täytyy lähteä. Tutuissa perheissä lapset alkavat kyselemään, että milloin tulen uudestaan ja on ihana nähdä heidän riemunsa, kun seuraavan kerran tavataan.

Oletko oppinut tai oivaltanut jotain uutta?

- On tosi kiva, että MLL järjestää hoitajille myös jatkokoulutuksia. Koulutukset ovat olleet hyviä ja niissä erityisesti on oppinut uutta. Jatkokoulutuksia on järjestetty pari kertaa vuodessa ja niissä on oppinut asioista, joita ei ole perheissä toimiessa vielä oppinut, kuten esimerkiksi diabeteksesta ja nepsy asioista.

- Ja vaikka kurssit valmistavatkin hyvin, niin parhaiten on oppinut kuitenkin käytännössä toimimisessa. Kun on tehnyt useita hoitokeikkoja, asiat alkavat tuntua rutiinilta ja tulevat selkärangasta. Kokemuksen myötä on tullut varmemmaksi siinä, mitä tekee.

Millaista työ on ajankäytöllisesti?

- Työ on joustavaa, koska siinä saa itse määritellä milloin on käytettävissä. Jos ensi kuun aikataulu on tiukka, niin silloin hoitotyöstä voi pitää helposti enemmän vapaata. Esimerkiksi opiskelujen oheen tämä voi sopia hyvin ja olen kursseilla tavannut myös useita eläkeläisiä, jotka kokevat työn heille sopivaksi.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) lastenhoitaja Anni kertoo kokemuksistaan hoitajana työskentelemisestä.
Kuvassa Anni talvimaisemissa.

Millaiselle henkilölle hoitajan toimiminen voisi sopia?

- Työ vaatii sosiaalisia taitoja ja esimerkiksi kärsivällisyyttä. Lapsia voi välillä kiukuttaa, joten niissä tilanteissa täytyy osata olla kärsivällinen ja rauhallinen. Etuna on varmasti myös se, että tykkää tutustua uusiin ihmisiin ja ei pelkää puhua puhelimessa uusien perheiden kanssa.

- Lisäksi hyvästä mielikuvituksesta, leikkisyydestä ja avoimesta mielestä on apua lasten kanssa toimimisessa. Jokainen lapsi on erilainen ja mielikuvituksesta on apua heille tekemisen keksimisessä. Kannattaa myös lähteä vaan innolla mukaan lasten touhuihin, vaikka alussa se tuntuisikin vähän hassulta.

Mitä haluaisit sanoa henkilölle, joka harkitsee hoitajaksi ryhtymistä?

- Jos vaan hoitajana toimiminen kiinnostaa, niin suosittelen ehdottomasti käymään kurssin. Kurssi ei sido vielä mihinkään, niin siinä voi hyvin harjoitella ja miettiä, tuntuuko homma omalta. Kurssilla saa paljon tietoa, josta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Ei mene kokemus hukkaan, vaikka ei päätyisi työskentelemään hoitajana.

- Myös MLL:n koordinaattorit, ohjaajat ja muut hoitajat ovat olleet tosi mukavia ja on ollut mukava päästä hoitajatapaamisiin moikkaamaan heitä ja tutustumaan uusiin ihmisiin. Myös perheistä saa paljon uusia tuttuja, mistä on jäänyt hyvä mieli.

Jäikö jotain kysymättä?

- Sen voisin vielä sanoa, että jos lähtee mukaan hoitajaksi, niin ei tunnu siltä, että joutuu työskentelemään täysin yksin. Jatkokoulutusten lisäksi koordinaattorit pitävät meihin aktiivisesti itse yhteyttä. Varsinkin alussa soiteltiin usein, että miten on mennyt ja onko saanut työkeikkoja. Se on ollut tosi kiva, toteaa Anni.

Kiinnostuitko MLL:n hoitajana työskentelemisestä?

Haastattelu & teksti: Noora Niskanen