Tueksi lapselle tai nuorelle

Tukihenkilötoiminnalla pyritään ennaltaehkäisemään lapsen tai nuoren arjen haasteiden kasautumista liian suuriksi.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Tukihenkilön voi saada aikuisen huolenpitoa ja läsnäoloa tarvitseva lapsi tai nuori, kun perheessä on vanhemmuutta syystä tai toisesta liian vähän tai kun perheessä on muita haasteita. Lapsella itsellään voi myös olla vaikeuksia esimerkiksi koulussa, sosiaalisissa suhteissa tai hän tarvitsee ohjausta harrastusten pariin.

Kuka sopii tukihenkilöksi?

Tukihenkilön tehtävänä on tukea lapsen tai nuoren normaalia kehitystä tavallisen ihmisen taidoin. Tukihenkilö tekee lapsen tai nuoren kanssa asioita, jotka tuntuvat kummastakin mielekkäiltä. Yhdessäolo voi sisältää pelailua, liikuntaa, kirjastokäyntejä, elokuvien katselemista tms. Tukihenkilöksi ryhtyvän oman elämän on oltava  kunnossa, jotta hän voi tarjota lapselle tai nuorelle turvallisen ja myönteisen ihmissuhteen. Tukihenkilö on roolimalli aikuisesta, joka ei petä lapsen tai nuoren luottamusta.

Mitä tukisuhde vaatii?

Tukisuhde solmitaan vuodeksi kerrallaan. Tukihenkilö ja tukea tarvitseva lapsi tai nuori tapaavat vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Tukisuhteen tavoitteet sovitaan ensimmäisessä tukisuhdepalaverissa. MLL:n Hämeen piirin työntekijät ja tukihenkilöt sitoutuvat noudattamaan laissa sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista säädettyä salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta.

Tukihenkilön koulutuspolku

Kaikki tukihenkilöinä toimivat käyvät MLL:n Hämeen piirin tukihenkilökoulutuksen (16 h). Tukihenkilötoiminnan ohjaaja haastattelee jokaisen tukihenkilöksi haluavan, jotta varmistetaan, että tukihenkilötoiminta on hänelle sopiva vapaaehtoistyön muoto.

Jos sinulla on aiempaa kokemusta tai koulutus tukihenkilönä toimimisesta, toimintaan pääset mukaan haastattelun ja perehdytyksen kautta.

Koulutus ja vapaaehtoistyön tuki

Koulutus siältää soveltuvuushaastattelun sekä koulutusillat livenä/verkossa. Tukihenkilöille järjestetään vuosittain jatkokoulutuksia ja vertaistapaamisia sekä tarvittaessa saat henkilökohtaista tukea.

Yhteydenottolomake:

Olen kiinnostunut vapaaehtoistyöstä tukihenkilönä ja toivon, että minuun otetaan yhteyttä.

Toivon että minuun otetaan yhteyttä

Lisätietoja tukihenkilötoiminnasta saa Liisalta,
Ota rohkeasti yhteyttä!