Parisuhde puheeksi -kortit

Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen LAPE-työryhmä totesi syksyllä 2017 tarpeen kehittää parisuhteen tukeen, ja erityisesti puheeksi ottamiseen, yksinkertaisia työvälineitä. Yhteistyössä Marianne Katajiston kanssa syntyivät kortit.

Korttien taustalla on Marianne Katajiston Uusperheneuvojakoulutuksen kehittämistyöhön liittyvä kysely vanhemmille. Kyselyn pohjalta koottiin vanhempien mielestä merkittävimmät kymmenen teemaa, joihin vanhemmuuden ja parisuhteen tuen asiantuntijaryhmä suunnitteli kysymykset. Korttipakkaan lisättiin myös lasten ja nuorten esittämiä kysymyksiä vanhemmilleen. Nämä kysymykset koottiin kyselynä Tampereen Monitoimitalo 13:ssa toimivilta lapsilta ja nuorilta.

Parisuhteen puheeksi ottamista tukevia kortteja kehitettiin LAPE-aikana saatujen palautteiden ja asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta. Uudistetetut kysymykset löydät näiltä sivuilta.

Kysymykset painettiin korteiksi, joita ei tällä hetkellä ole saatavilla.



OTA KYSYMYKSET KÄYTTÖÖSI 

  1. Ota kysymykset käyttöösi (kohdatessasi vanhempia.
  2. Sovella korttien kysymyksiä ja aihepiirejä itsellesi luontevimmalla tavalla. Yhtä oikeaa tapaa ei ole.

KOKEMUKSIA KORTTIEN KÄYTÖSTÄ

"Oppaita on paljon, nämä ovat helppokäyttöiset, kulkevat kätevästi mukana."

”Ollaanko puhuttu oleellisista asioita? – kyllä ollaan, vastaavat asiakkaat."

"Asiakkaat olleet ihmeissään siitä miksi tällaista kysytään. Ammattilaiselle kysyminen on itsestäänselvyys, asiakkaalle ei niinkään."

"Nämä häälahjaksi nuorelle parille!"

"Pariskunnat vastaavat usein hyvin rehellisesti aiheeseen, jota ei ehkä ole uskaltanut itse ottaa puheeksi. Kiitollisuus siitä, että joku avaa keskustelun. Helpottunut tunne työntekijälle."

"Hämmennys jos ei ole tottunut kysymään ja kun kysyy niin mitä sitten tapahtuu."

"Jos ei ole tottunut kysymään, on kortti eräänlainen turva työntekijälle."

"Työntekijäkin voi hämmentyä, ehkä vähän hävetäkin. Herättääkö syyllisyyttä?"

"Aina voi pysähtyä, lukea seuraavia kysymyksiä ja muotoilla kysymyksen uudelleen tai palaa aiemmin esitettyyn kysymykseen myöhemmin. Ovi seuraaville kysymyksille aukeaa."

"Samoja kysymyksiä esitetään myös muille – ei ole vain työntekijän uteliaisuutta, vaan perustuu oikeasti johonkin."

"Aina voi kysyä voiko teidän mielestä tästä puhua."