”On todella suuri asia täällä maaseudulla, että lapset saavat harrastaa kodin lähellä” – Teisko-Aitolahden yhdistys tarjoaa harrastusmahdollisuuksia lähes 100 lapselle

11.10.2024

Teisko-Aitolahden yhdistystä toiminnan tiimellyksessä.

Hämeen piiri on keväästä 2023 alkaen palkinnut ansioituneita paikallisyhdistyksiä. Perinne nostaa esiin paikallisyhdistysten tekemää tärkeää ja hyvää työtä. Tänä vuonna kunniamaininnan sai kolme yhdistystä, joista yksi on Teisko-Aitolahden yhdistys Pirkanmaalla.

Yhdistyksen jo pitkään tauolla ollut toiminta aktivoitui uusien vapaaehtoisten myötä, ja tällä hetkellä yhdistys tarjoaa alueensa lapsille harrastusmahdollisuuksia lähellä kotia. Kysyimme yhdistyksen puheenjohtaja Mirva Kälviäiseltä yhdistyksen pyörittämästä harrastustoiminnasta sekä siitä, mitä harrastusryhmien pyörittäminen käytännössä vaatii ja mistä siihen löytyvät resurssit.

Minkälaista harrastustoimintaa yhdistyksenne järjestää lapsille?

Olemme pyörittäneet nyt vajaa kaksi vuotta lasten liikuntakerhoja, joissa harrastaa tällä hetkellä vajaa 100 lasta. Tänä syksynä meillä on temppukerhoa 3–5-vuotiaille ja telinevoimistelua 6–9-vuotiaille, molempia kaksi ryhmää. Viime kevätkaudella pyöritimme liikuntakerhoja vielä laajemmin – oli tanssia, akrobatiaa, sirkusta ja temppukerhoja eri ikäisille.

On todella suuri asia täällä maaseudulla, että lapset saavat harrastaa kodin lähellä. Potentiaalia ja lapsia riittää! Lähdimme aluksi kokeilemaan kerhoja paljon pienemmin, mutta esimerkiksi 3–5-vuotiaiden temppukerhon 15 paikkaan tuli yli 50 ilmoittautumista.

Mitä liikuntakerhojen järjestäminen on vaatinut?

Onhan se paljon järjestelemistä vaatinut.

Työllistämme alueen nuoria ja olemme erilaisilla diileillä saaneet mukaan myös lasten vanhempia. Jokaisessa kerhossa on kaksi vetäjää, pää- ja apuohjaaja, joille kaikille maksamme korvausta kerhojen vetämisestä. Korvaukset ovat oikeastaan aika ehdoton täällä meidän alueellamme, jotta kerhoille löytyy ohjaajia ja saamme ne pyörimään. Mielellämme tietysti työllistämme alueen nuoria, kannustamme heitä ja olemme heidän urakehityksessään mukana.

Koulujen salivuorot ovat tietysti aina oma haasteensa, kun toimintaa järjestetään toisten tiloissa. Olemme kuitenkin todella hyvin päässeet yhteistyöhön muiden alueen toimijoiden kanssa.

On ollut hienoa, miten meidät on otettu iloisesti ja kiitollisena vastaan alueella!

Olette hakeneet ja saaneet erilaisia avustuksia toiminnan järjestämiseen. Millaisia vinkkejä antaisit muille, jotka miettivät, miten rahoittaa toimintaa?

Rohkeasti vain tutkimaan ja hakemaan avustuksia!

Meillä on aktiivisia hallituslaisia, jotka ovat mukana erilaisissa verkostoissa, yhdistyksissä ja muiden toimijoiden toiminnassa. Niissä kuulee usein apurahamahdollisuuksista ja -aikatauluista.

Kun bongaamme apurahamahdollisuuksia tai avoinna olevia hakuja, ilmoitamme niistä hallituksen sisällä. Sitten määrittelemme, kuka hakemuksen tekee, ja mietimme hyvissä ajoin, mitä dokumentteja tarvitsemme hakemukseen. Meillä on kaikki dokumentit, joita hakemukseen yleensä tarvitaan (toimintakertomukset ja muut), tallessa pilvessä.

Lisäksi kannattaa olla realistinen näkemys siitä, mihin ja miten rahaa käytettäisiin. Avustusta voi kokeilla hakea jopa vähän enemmän kuin aluksi ajattelee – myöntäjä sitten päättää, millainen avustussumma lopulta on.

Mistä olette löytäneet ohjaajia ja vapaaehtoisia mukaan toimintaan?

Parhaiten olemme saaneet ihmiset kiinni kasvokkain. Täällä aina joku tuntee jonkun, sillä ihmismäärät eivät ole valtavia. Lisäksi olemme hyödyntäneet paljon sosiaalista mediaa.

Olemme todella kiitollisia meidän vakkarivapaaehtoisista, jotka ovat aina mukana. Samalla, kuten varmaan kaikilla yhdistyksillä, meillä on omat haasteemme vapaaehtoisten löytämisessä, ja yritämme koko ajan saada lisää vapaaehtoisia ja porukkaa mukaan toimintaan.

Meitä on kahdeksan hallituksessa, ja järjestäminen on pääasiassa meidän vastuullamme. Erityisesti kaipaamme ihmisiä käytännön tekemiseen ja toiminnan suunnitteluun. Jo tunnin paikallaolo tapahtumassa on meille todella suuri apu. Olemme myös totta kai avoimia uusille ideoille ja innostumme helposti.

Olemme myös joutuneet hyväksymään, että tällaista määrää toimintaa on haastavaa pyörittää pelkästään vapaaehtoisvoimin.

Yritämme lisäksi tuoda enemmän tiedoksi kaikille alueella, että olemme myös väylä toteuttaa asioita: jos jollain on idea, jota haluaa viedä eteenpäin, me mielellämme tuemme ja sparraamme siinä ja olemme mukana tekemisessä. Meiltä on mahdollista saada resursseja ja rahallista apua siihen, että saataisiin meidän alueellemme enemmän toimintaa kaiken ikäisille.

Miksi toimintaan mukaan lähteminen kannattaa?

Ihmisten kohtaaminen antaa merkitystä ja sisältöä elämään – ja lapsissa on aina omanlaisensa elinvoima!

Vapaaehtoisuudesta saa hyvän mielen, siinä pääsee tekemään asioita yhdessä kivojen ihmisten kanssa, tutustuu muihin ja oppii varmasti uutta. Meillä on todella hyvä yhteishenki, ja täällä on mahdollisuus verkostoitua ja tehdä hyvää alueen lasten hyväksi.

Teksti: Inna Sinersaari