Tukioppilaista on moneksi

2.5.2024

Moni Hämeen piirin paikallisyhdistys tekee hienoa yhteistyötä paikallisten tukioppilaiden kanssa. Esimerkiksi MLL:n Valkeakosken yhdistys jakaa vuosittain paikallisille yläkouluille tukioppilaiden stipendejä ja kiva kaveri -stipendejä joka kouluun 5. ja 8. luokkalaisille.

- Vastineeksi pyydämme tukioppilaita tapahtumiin muun muassa tekemään kasvomaalausta ja pitämään toimintarasteja omien ideoidensa mukaan. Sen lisäksi meillä on hallituksen ylläpitämä vapaaehtoisten ryhmä, jossa on nyt mukana vapaaehtoisia 11-vuotiaasta yli 60-vuotiaisiin, sanoo Valkeakosken yhdistyksen puheenjohtaja Ann-Mari Loppi.

Valkeakosken yhdistys on myös ostanut pääsylippuja nuorten tekemiin teatteriproduktioihin ja jakaneet ne nuorisotoimen kautta nuorille, joilla ei välttämättä muuten ole rahallista mahdollisuutta päästä tilaisuuksiin. Tänä vuonna yhdistys aikoo tehdä entistä enemmän nuorten hyväksi ja monenlaista tempausta nimenomaan nuorille on suunnitteilla.

MLL:n Ikaalisten yhdistyksen yhteistyö perustuu vahvasti tukioppilastoimintaan ja nimenomaan tukioppilaat ovat niitä nuoria, jotka talkoilevat ja osallistuvat yhdistyksen toimintaan ja tapahtumiin. Nuoret tekevät tapahtumissa erilaisia tehtäviä: kasvomaalauksia lapsille, puffet-myyntiä tai leikkivarjoleikkejä. Tapahtumien yhteydessä nuorten ääntä on myös helppo kuulla ja kysyä nuorten mielipiteitä.

- Ikaalisissa isot kiitokset yhteistyön sujumisesta saa yhteiskoulu ja tukioppilastoimintaa luotsaavat opettaja ja koulukuraattori. Yhdistys lahjoittaa vuosittain koko tukioppilasporukalle hupparit. Viime vuoden hupparit painettiin juhlavasti hopeisella värillä yhdistyksen 100-vuotisen taipaleen kunniaksi. Yhdistys luotsasi juhlavuoden kunniaksi myös historiasta aina tähän päivään saakka kertoneen näytelmän, jossa myös nuoret olivat isossa roolissa, kertoo Ikaalisten paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Hanna Saine.

Löytyisikö teidän kunnastanne nuoria, joita kiinnostaisi vaikkapa kerhon ohjaaminen, suojatiepäivystys koulujen ensimmäisenä aamuna tai vaikkapa toimiminen apuna tapahtumissa, retkillä tai liikuntakerhoissa?