Toimintamateriaalit

ESKARISTA EKALUOKALLE -HANKKEESSA ON TEETETTY TOIMINTAMATERIAALIKOKONAISUUDET, JOTKA ON KOOTTU HELPOTTAMAAN ARVOSUUNNISTUKSEN RASTIEN JA PERHEILTOJEN SUUNNITTELUA JA TOTEUTTAMISTA.

PDF-tiedostoHienomotoriikan harjoitukset (7.6 MB)
Hienomotoristen taitojen tukeminen, erityisluokanopettaja Malla Eisala
PDF-tiedostokielelliset harjoitukset (eskari) (2.1 MB)
Kielellisten valmiuksien tukeminen, puheterapeutti Riitta Mikkonen
PDF-tiedostokielellisten harjoitusten pelialusta (eskari) (32 kB)
Kielellisten valmiuksien tukeminen, puheterapeutti Riitta Mikkonen
PDF-tiedostomatematiikan harjoitukset (eskari) (454 kB)
Matemaattisten valmiuksien tukeminen, luokanopettaja Sirpa Haapaniemi
PDF-tiedostomedia (pdf) (3.8 MB)
Media, MLL:n Hämeen piirin nuorisotyön koordinaattori Suvi Dunder
PDF-tiedostomedialabyrintin kortit (eskari) (93 kB)
Media, MLL:n Hämeen piirin nuorisotyön koordinaattori Suvi Dunder
PDF-tiedostomedialabyrintti (eskari) (93 kB)
Media, MLL:n Hämeen piirin nuorisotyön koordinaattori Suvi Dunder
PDF-tiedostokuka meidän perheessä -peli (eskari) (248 kB)
Media, MLL:n Hämeen piirin nuorisotyön koordinaattori Suvi Dunder
PDF-tiedostoSananselityspeli (11 kB)
Media, MLL:n Hämeen piirin nuorisotyön koordinaattori Suvi Dunder
PDF-tiedostoLiikkuva perhe (eskari) (4.5 MB)
Liikunta, Tampereen Diabetesyhdistys fysioterapeutti, erityisliikunnanohjaaja Pia Nykänen
PDF-tiedostoRavitsemus.pdf (1.7 MB)
Ravitsemus, Pirkanmaan Sydänpiiri terveydenhoitaja Terhi Koivumäki

Lisämateriaalia:

PDF-tiedostoTulostettava vuorokausijana (eskari) (17 kB)
Etukäteen mietitään mitä asioita perheet kirjaavat vuorokausijanaan. Ne voivat olla esim. nukkuminen, syöminen, tv:n katselu, tietokoneen käyttö ja ulkoilu. Janan toiselle puolelle kirjataan vanhemman arkipäivä ja toiselle puolelle lapsen päivä. Perheet miettivät yhdessä mitä päivän aikana tapahtuu ja mihin aikaan. Mietitään mitä asioita tehdään yhdessä ja kuinka paljon asioita tehdään yhdessä. Perheillassa aikuiset voivat jatkaa keskustelua eri teemoista yleisellä tasolla: arjen rutiinit, arkirytmi, perheen yhteinen aika, syöminen, riittävä uni jne
PDF-tiedostoTulostettava kukka (eskari) (23 kB)
Perheille jaetaan esiopetusvuoden keväällä koulunaloituskukat. Perheet vastaavat kyselyyn nimettöminä. Esiopetusryhmän henkilökunta ja ensimmäisen luokan opettaja saavat tärkeää tietoa perheiltä koulunaloittamiseen liittyvistä odotuksista, peloista ja toiveista. Vastausten avulla suunnitellaan perheilta, jossa käsitellään kyselyssä esiin nousevia asioita
PDF-tiedostoUninapit (20 kB)
Perhe pohtii kellojen avulla kuinka monta tuntia lapsi nukkuu yössä. Uninappialustan oikea reuna on peitetty erillisellä paperilla. Nukuttuja tunteja vastaava määrä nappeja laitetaan alustan tyhjiin ruutuihin. Lopuksi perheet vertaavat nappien määrää, nukuttuja tunteja, suositusmäärä (10h).
PDF-tiedostoTulostettava materiaali (eskari) (84 kB)
TOIMINNALLISET ILLAT PERHEILLE MATERIAALI
PDF-tiedostoKirjoja koulun aloituksesta(eskari) (36 kB)
KIRJOJA KOULUN ALOITUKSESTA JA KOULUMAAILMASTA; Hervannan Kirjaston kokoama kirjalista
PDF-tiedostokädentaitokoulutuksen materiaali (eskari) (303 kB)
KÄDENTAITOKOULUTUKSEN (18.4.09 Tampere) MATERIAALI